Az ülőmunka veszélyes következményei

Tévedés azt hinni, hogy csak az aktív, intenzív fizikai igénybevétel jelent komoly kihívást testünk számára. Súlyos károkat okozhat benne az ülőmunka is!

Vajon miért olyan nagy baj, ha egész nap csak ülünk? Először is, mert ez negatívan hat a vérkeringésünkre, márpedig ha szerveink nem kapnak elegendő tápanyagot és oxigént, működésük romlani fog. Ez minden egyes szervünkre igaz – az agyunktól mozgásszervrendszerünkig. Aki már eleve küzd valamiféle érrendszeri problémával, annak még inkább gondolnia kell erre, hogy a szövődményeket – a visszerek kialakulásától az érszűkületen és stroke-on át az infarktusig – elkerülhesse.

Másodszor, mert a jó emésztés sem csupán attól függ, mivel táplálkozunk és mennyi folyadékot fogyasztunk – fontos szerep jut benne a rendszeres mozgásnak is. Ha a mozgáshiányos életmód helytelen táplálkozással társul, azt emésztőrendszerünk nagyon hamar megsínyli.

A naponta sok órán át végzett ülőmunka nagy terhet ró a gerincünkre is; különösen, mivel többnyire a testtartásunk sem megfelelő. Az íróasztalnál, a számítógép előtt, vagy a kocsiban ülve tagjainkat huzamosan ugyanabban a helyzetben tartjuk, izmaink és ízületeink nem arányosan terhelődnek, merevvé válnak.

Nem érdemes azonban megvárni a fejgörcsöt, a zsibbadást, az anyagcsere-problémák kialakulását, a hátfájást és a többi figyelmeztető tünetet: a megelőzés okosabb dolog! Mindemellett persze akkor sem késő változtatni a napi szokásokon, ha már itt is fáj, ott is fáj.

A fájdalom, a gyulladások leküzdéséhez – az alkalmazási javaslatok betartásával – bátran alkalmazhatunk vény nélkül kapható szereket, ám az okok megszüntetéséhez a rendszeres mozgásra, szükség esetén a gyógytornára is rá kell szánnunk magunkat. Sokat segíthet, ha olyan mozgásformát találunk, ami egyéniségünkhöz, lehetőségeinkhez illik, és amiben egyébként is örömünket leljük. Kiegészítésként ugyancsak beválhat a gyógymasszázs.

Ezenkívül hasznos lehet egy ergonomikus szék beszerzése, a helyes testtartásra való tudatos odafigyelés, és az is, ha időnként megállunk, felállunk a helyünkről, kicsit nyújtózunk, pár lépést sétálunk, illetve elvégzünk néhány egyszerű tornagyakorlatot. Szervezetünk minden porcikája hálás lesz érte!