Életmódtanácsok mozgásszervi panaszokkal élőknek

Mint bármely más egészségügyi probléma, úgy mozgásszervi panaszok ellen is a megelőzés a legjobb fegyver. Ám akkor sincs veszve minden, ha már kialakult valamiféle izom- vagy ízületi probléma.

A mozgásszervi betegségek kiújulásának megelőzésében nélkülözheteten a körültekintő módon megválasztott mozgásforma, és annak rendszeres gyakorlása. Ajánlatos szakorvossal is egyeztetni, miben gondolkodhatunk a gyógytornán kívül – de általában elmondható, hogy valamely nem túlságosan intenzív, nem túlságosan hirtelen mozdulatokat kívánó, nagyobb súlyok emelgetésével nem járó testmozgás lehet a legmegfelelőbb:

séta, gyalogtúra, nordic walking, biciklizés, úszás, vízi torna, jóga, tajcsi.

Mindezek hozzájárulhatnak a helyes testtartás visszanyeréséhez, a szövetek rugalmasságának megőrzéséhez, és testünk teljes működését is pozitívan befolyásolják. Ne feledjük azt sem, hogy heti több, rövidebb „edzés” többet ér, mint egyetlen hosszú!

Érdemes kihasználni a gyógyvizek nyújtotta lehetőségeket, a gyógyfürdőhelyek szolgáltatásait, a balneoterápia előnyeit is – hiszen ez nagyon kellemes időtöltéssel jár, ráadásul hazánk e téren igazán bő kínálattal rendelkezik. Aktív gyulladásos állapot esetén azonban semmiképp ne menjünk szaunába, forró vízbe! A részleteket mindenképp egyeztessük előzetesen kezelőorvosunkkal.

Ha mozgásszervi problémánk egy másik betegségből ered, elengedhetetlen annak kezelése, rendszeres orvosi kontrollja is!

A helyes táplálkozás elveit ugyancsak szem előtt kell tartani, hiszen például a kívánt fehérje-, vitamin- és ásványianyag-bevitel elengedhetetlen mozgásszervrendszerünk jó tápellátása szempontjából. A fölöslegesen bevitt kalóriák ugyanakkor – szó szerint – súlyos terheket rónak az ízületekre, és jelentősen felgyorsíthatják például a kopásos folyamatok előrehaladását.

A nem puha és nem „kifeküdt” felületű fekhelyen való pihenés, a megfelelő méretű párna használata sokkal többet számít mozgékonyságunk fenntartásában, mint hinnénk. Törekedjünk arra, hogy nyakunk és gerincünk mindig egy vonalban legyen, amikor fekszünk. Az ülőbútorokra és azok asztalhoz viszonyított magasságára, a számítógép-monitor elhelyezésére is érdemes nagy figyelmet fordítanunk, hiszen a görnyedezés, a kényszertesttartás nem csak kellemetlen: káros is.

A divatos magas sarkú cipők, illetve a sarok nélküli vászoncipők, papucsok, balerinacipők az egészséges gerinc és ízületrendszer számára is nagy kihívást jelentenek – ha pedig már kialakult valamiféle mozgásszervi problémánk, ezeket végképp felejtsük el.

Viseljünk kényelmes, természetes anyagból készült, 2,5-4 cm magas sarokrésszel rendelkező, jó tartást biztosító lábbelit. Szerencsére ma már ezek között is sok szép akad, széles a választék. Szükség esetén járáskönnyítő kényelmi talpbetétet vagy lúdtalpbetétet is elhelyezhetünk a cipőnkben.

A féloldalas táskaviselés sem tesz jót ízületeinknek – ennek főként a gerincünk láthatja kárát. Kiemelten fontos a mozgásszervrendszer fejlődése szempontjából a gyermekkori iskolatáska-választás; mindenképp fordítsunk erre kiemelt figyelmet.