Gyakori sportsérülések és terápiájuk

Aki sportol, szinte meg sem úszhat élete során egy-egy sportsérülést – bár azok, akik előzőleg mindig gondosan bemelegítenek, végezetül pedig nyújtanak, jelentősen csökkenthetik ennek veszélyét.

A sportsérülések jellege és előfordulásának gyakorisága nagyban függhet attól, ki milyen sportot részesít előnyben.

Például aki a nordic walking híve, ritkábban sérül meg, mint az, aki síel, labdajátékot űz, hegyet mászik vagy valamiféle extrém sportért rajong.

A legtöbb problémát okozó testrészek egyike a térd. Ütés, esés vagy más közvetlen trauma hatására sok fájdalmat, és akár térdelakadást is okozhat a térdízületekben található rostos porcgyűrűk, az úgynevezett meniszkuszok sérülése. Nem ritka a térdszalagok megnyúlása, ami instabillá teszi a térdízületet; súlyosabb esetben térdszalagszakadás is bekövetkezhet. Ezek a problémák általában műtéti úton kezelhetők. Térdficamról akkor beszélhetünk, ha a térdkalács kiugrik a helyéről és a térd külső része felé mozdul. Szerencsésebb esetben ezután visszatér normál helyzetébe, máskor azonban orvosnak kell helyretennie.

Ugyancsak nagyon jellegzetes sportsérülés a bokasérülés – rándulástól a ficamon át a törésig. Ránduláskor az egymáshoz kapcsolódó ízületek elmozdulnak, az ízületi tok és a szalagok megnyúlnak, esetleg részlegesen vagy teljesen el is szakadhatnak. De még nagyobb aggodalomra ad okot, ha ficam következik be, mert ilyenkor az ízületi porcfelszínek eltávolodnak egymástól. Töréskor pedig nem csak az ízület: a csont is sérül.

A kezelésmódot a sérülés jellege és súlyossága határozza meg. Ránduláskor többnyire elegendő a pihentetés, a láb tehermentesítése, felpolcolása, a jegelés, a fásli viselése. Ficam és törés esetén már orvosi közbeavatkozásra van szükség.

Gyakorta sérül meg sport közben az Achilles-ín, labdajátékoknál nem ritkák az ujjsérülések, de a csukló, a váll, a nyak sincs teljes biztonságban, továbbá izomsérülésekre is számítani lehet az edzések során. Miért érdemes mégis rendszeresen mozogni? Egyrészt, mert a mozgás élvezetes dolog, másrészt, mert az esetleges sérülésekkel együtt is messze jobb fizikai állapotra és kevesebb mozgásszervi problémára van esélyünk, mint ha nem mozgunk.

A sportsérülések gyógyulásának és tünetmentesítésének folyamatában – a rögzítés, a pihentetés, a jegelés mellett – fontos szerepet kaphat a helyileg alkalmazható vagy szájon át bevehető fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő szerek alkalmazása is.