Ilyen következménye lehet az egyoldalú fizikai igénybevételnek

Aki hosszú távon egyoldalúan terheli izmait – legyen szó akár túlerőltetett sporttevékenységről, akár nehéz fizikai munkáról – az előbb-utóbb mozgásszervi panaszokra számíthat.

A nem szimmetrikusan, huzamosabb időn át végzett mozdulatok hatására a vázizmok a test egyik oldalán megrövidülhetnek és megfeszülhetnek, míg a másik oldalán megnyúlhatnak, tónusuk gyengülhet. Ez ráadásul rossz testtartáshoz vezet, ami csak tovább erősíti a mozgásszervrendszer helytelen működését.

A rendellenes izommunka lassanként az ízületi szalagokban és -tokokban, illetve az ízületek felszínén is nemkívánatos változásokat okoz. Az ízületi kopások következtében gyulladásos folyamatok indulhatnak be, jelentősen szűkítve az érintett személy mozgásképességét és tovább rombolva az ízületeket.

A kóros izom- és ízületi terhelés, illetve az ezekből eredő problémák természetesen a sérülések esélyét is növelik. A nem megfelelően kivitelezett mozdulatok könnyebben vezetnek húzódáshoz, ránduláshoz, ficamhoz és akár súlyosabb traumákhoz is. A folytonosan megfeszített állapotban lévő, merev izomzat rostjai hamarabb elszakadhatnak, a sérült porcok könnyebben leválhatnak, és így tovább.

A legjobb megoldás: a megelőzés. Ha valaki mindennapi munkájából vagy speciális mozgásformát kívánó sporttevékenységéből adódóan nem tudja elkerülni az egyoldalú mozgásszervi terhelést, annak mindenképp érdemes olyan rendszeres kiegészítő mozgásformát választania, mellyel ellensúlyozhatja a káros hatásokat.

Enyhébb fájdalmak, gyulladások, kisebb sérülések esetén a tüneti kezeléshez, átmeneti segítségként jó szolgálatot tehetnek a vény nélkül kapható fájdalom- és gyulladáscsökkentő szerek.